post image
KOMENTAR
Wakil Gubernur Sumatera Utara (Wagubsu) Tengku Erry Nuradi dianugerahi medali Anugerah Tun Perak, sebagai bentuk penghargaan bagi mereka yang peduli akan perkembangan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI).

Medali Anugerah Tun Perak diserahkan Ketua Menteri Malaka  Datuk Seri Idris Bin Haron dalam acara Konvensi Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) ke-14 di Malaka, Malaysia, Senin (28/10/2013).

Turut hadir dalam acara penyerahan medali, Ketua Tim Penilai Anugerah Tun Perak yang juga selaku Wakil Presiden DMDI Malaka, Datuk H Mohd Jamil Mukmin.

Presiden DMDI, Datuk Seri H Mohd Ali Bin Mohd Rustam mengatakan, Anugerah Tun Perak salah satu penghormatan tertinggi bagi lembaga atau perongan yang dinilai memiliki perhatian dalam perkembangan Dunia Melayu yang identik dengan Dunia Islam.

Selain Wagubsu Tengku Erry, medali Anugerah Tun Perak juga diberikan kepada Gubernur Aceh Zaini Abdullah, Wakil Perdana Menteri Kamboja Datuk Okhna Othman Hassan dan Wakil Gubernur Riau Drs HR Bambang Mit.

"Kami berharap akan bermunculan saudara-saudara kita  yang peduli dengan Dunia Melayu Dunia Islam lainnya," sebut Mohd Ali.

Sementara Wagubsu Tengku Erry Nuradi mengaku terharu memperoleh penghargaan medali Anugerah Tun Perak.

"Sebagai putra Melayu, penghargaan ini semakin memacu semangat saya untuk lebih berbuat, tidak hanya untuk Dunia Melayu Dunia Islam, tetapi juga untuk masyarakat Sumatera Utara, tempat saya mengabdikan diri saat ini," sebut Erry.

Erry berharap, Anugerah Tun Perak terus bergulir dan dapat memacu semangat generasi muda mendatang melestarikan budaya Melayu di dunia.

"Melayu di seluruh belahan dunia adalaah saudara. Semoga persaudaraan it terus terjalin harmonis sepanjang masa," harap Erry.

Teks Foto: Wagubsu Tengku Erry Nuradi menerima medali Anugerah Tun Perak dari Ketua Menteri Malaka Datuk Seri Idris Bin Haron dalam acara Konvensi Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) ke-14 di Malaka, Senin (28/10/2013).

Pemantapan Sebelum Dipentaskan Diajang Bergengsi, Mantra Bah Tuah Mendulang Dukungan dan Apresiasi

Sebelumnya

Pakat Melayu, Tegaskan Komitmen Jaga Budaya Melayu

Berikutnya

KOMENTAR ANDA

Artikel Budaya